Sunday 17 April 2016

BAB 3 : RINGKASAN MINGGUAN

PENGENALAN


         Jangka masa selama 20 minggu saya telah menjalani Latihan Industri di Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) Cawangan Seremban.Daripada tempoh 30 November hingga 15 April, saya telah ditempatkan di Seksyen Khidmat Pelanggan dan Sekyen Penguatkuasaan. Selama 5 bulan disini saya telah banyak pelajari dan perolehi semasa menjalankan Latihan Industri ini. Ini sedikit sebanyak telah mendedahkan saya kepada alam pekerjaan yang sebenar. Secara ringkasnya, saya dapat menerangkan tugas saya sepanjang tempoh Latihan Industri ini secara mingguan.


RINGKASAN AKTIVITI MINGGUAN LATIHAN INDUSTRI :

Minggu Pertama : 30 November 2015 - 4 Disember 2015

1.  Hari Pertama, melapor diri di Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) Cawangan Seremaban
     sebagai seorang pelajar praktikal.
2.  Menggunakan mesin KIOS bagi mencetak penyata KWSP dan penjanaan kod i-Akaun.
     


3.  Mencari dokumen yang telah diimbas untuk auditing.
4.  Membantu dalam proses perekodan permohonan penamaan.
5.  Menyediakan laporan untuk pertandingan "Best Customer Experience".


Minggu Kedua : 7 Disember 2015 - 11 Disember 2015

1. Membuat self auditing untuk borang pengambilan cek jurubank.
2. Meyediakan borang permohonan cuti untuk staff.
3. Membantu dalam proses mecari pegawai pelulus untuk skim pengeluaran dalam sistem
    pengeluaran KWSP.
4. Membuat semakan permohonan penamaan yang telah diimbas dalam sistem penamaan KWSP.


Minggu Ketiga : 14 Disember 2015 - 18 Disember 2015

1. Merekod nombor ahli yang telah meminda maklumat ke dalam buku Revert Penamaan.
2. Belajar untuk mengetahui tentang customer service.
3. Menghantar dokumen ke bilik scanning untuk imbas
4. Mempelajari menggunakan mesin photostat di KWSP.


5. Mencetak borang caruman pilihan sendiri untuk kegunaan pelanggan.
6. Membuat self auditing borang pengambilan cek jurubank.


Minggu Keempat : 21 Disember 2015 - 25 Disember 2015

1. Membantu pelanggan untuk menggunakan KIOS.
2. Mengumpul dan menghantar dokumen untuk semakan dan imbas.
3. Membantu dalam proses perekodan permohonan penamaan.
4. Memasukkan nombor ahli dalam statistik penerimaan pendaftaran dan pengemaskinian i-Akaun
    ahli bulan Disember 2015.


Minggu Kelima : 28 Disember 2015 - 31 Disember 2015

1. Menyediakan Birthday Calendar Seksyen Khidmat Pelanggan dengan menggunakan perisian
    Microsoft Excel.
2. Menghadiri Perhimpunan Bulan Disember 2015.
3. Mencetak dan lamina pemberitahuan kemudahan e-Caruman melalui laman web KWSP.
4. Memasukkan data dalam statistik penerimaan pendaftaran i-Akaun ahli.


Minggu Keenam : 4 Januari 2016 - 8 Januari 2016

1. Mencetak borang caruman pilihan sendiri, skim simpanan 1 Malaysia, borang permohonan
    penamaan dan lampiran resit bayaran pengeluaran pendidikan.
2. Menyusun borang permohonan penamaan mengikut nombor rujukan.
3. Membantu pelanggan untuk membuat pendaftaran ahli baru KWSP dan daftar i-Akaun.
4. Membuat semakan pada borang permohonan penamaan secara manual.
5. Membuat perekodan cek jurubank.
6. Mengedarkan borang isu - isu dan cadangan penambahbaikan kepada staff untuk memberi
    maklumbalas.


Minggu Ketujuh : 11 Januari 2016 - 15 Januari 2016

1. Mencetak borang caruman pilihan sendiri dan skim simpanan 1 Malaysia.
2. Mendaftar ahli dan aktifkan i - Akaun ahli baru.
3. Menyusun borang permohonan penamaan mengikut nombor rujukan.
4. Memasukkan data dalam statistik penerimaan pendaftaran dan pengemaskinian i-Akaun ahli dan
    majikan.
5. Membuat semakan permohonan penamaan yang telah diimbas dalam sistem.


Minggu Kelapan : 18 Januari 2016 - 22 Januari 2016

1. Memasukkan data dalam statistik penerimaan pendaftaran dan pengemaskinian i-Akaun ahli dan
    majikan.
2. Melaksanakan kempen daftar i-Akaun.
3. Membantu dalam proses perekodan permohonan penamaan.
4. Membuat perekodan cek jurubank.
5. Membuat semakan pada borang permohonan penamaan secara manual.


Minggu Kesembilan
: 25 Januari 2016 - 29 Januari 2016

1. Membantu dalam proses perekodan permohonan penamaan.
2. Mengendalikan kempen mendaftar dan mengaktifkan i-Akaun.
3. Membuat statistik pencapaian pengaktifan i-Akaun bagi setiap anggota Seksyen Khidmat
    Pelanggan.
4. Memasukkan data dalam statistik penerimaan pendaftaran dan pengemaskinian i-Akaun ahli dan
    majikan.
5. Membuat perekodan cek jurubank.


Minggu Kesepuluh : 01 Februari 2016 - 05 Februari 2016

1. Memasukkan data dalam statistik penerimaan pendaftaran dan pengemaskinian i-Akaun ahli dan
    majikan.
2. Membantu dalam proses perekodan permohonan penamaan.
3. Membuat perekodan cek jurubank.
4. Mengendalikan kempen mendaftar dan mengaktifkan i-Akaun.
5. Membuat semakan pada borang permohonan penamaan secara manual.
6. Membantu dalam proses pengemaskinian infoklik dan microsoft outlook anggota.


Minggu Kesebelas : 08 Februari 2016 - 12 Februari 2016

1. Diberi penerangan tentang Seksyen Penguatkuasaan, Akta KWSP dan nilai-nilai korporat.
2. Membaca, memahami dan membuat nota penting tentang prosedur pengurangan, pengecualian,
    pembatalan dan pengurusan bayaran ansuran terhadap faedah dan dividen yang dikenakan keatas
    caruman lewat dibayar oleh majikan swasta dan kerajaan.
3. Membantu dalam proses pengemaskinian infoklik dan microsoft outlook anggota.
4. Membuat statistik beban kerja item ketidakakuran tahun 2016 dan sebelum.
5. Belajar mengetahui customer service di kaunter Penguatkuasaan.


Minggu Keduabelas : 15 Februari 2016 - 19 Februari 2016

1. Membuat statistik beban kerja item ketidakakuran tahun 2016 dan sebelum.
2. Membuat format kawal selia kes - kes aduan.


3. Membuat format surat kepada pengarah yang gagal bayar faedah atau dividen serta surat notis
    tuntutan faedah dan dividen.


4. Mengira jumlah amaun jenis item pada laporan penyelesaian mingguan NC 2015 dan sebelum
    setakat 15/2/16 hingga 19/2/2016 secara manual.
5. Membantu dalam proses pengemaskinian infoklik dan microsoft outlook anggota.


Minggu Ketigabelas : 22 Februari 2016 - 26 Februari 2016

1. Mencetak dan mengisi maklumat dalam format daftar surat - menyurat (keluar).
2. Mengira jumlah amaun jenis item pada laporan penyelesaian mingguan NC 2016.
3. Membuat format statistik prestasi MGM.
4. Melipat dan memasukkan surat ke dalam sampul untuk dipos.
5. Membuat format surat kepada pengarah yang gagal bayar faedah atau dividen serta surat notis
    tuntutan faedah dan dividen.
6. Membuat memo untuk memohon perkhidmatan pos laju / pos berdaftar.



Minggu Keempatbelas : 29 Februari 2016 - 04 Mac 2016

1. Menghadiri Perhimpunan bulan Februari 2016 untuk mengetahui Rancangan Perbelanjaan dengan
    Berhemah.
2. Membuat format kategori kes aduan (Februari 2016) setakat 02/03/2016.


3. Melipat dan memasukkan surat ke dalam sampul sebanyak 160 keping.
4. Membuat senarai maklumat majikan yang berurusan di pejabat atau kaunter Penguatkuasaan bagi
    tempoh 15 Februari hingga 1 Mac 2016.
5. Menghadiri sesi Perkongsian ilmu PERKESO.
6. Mengikuti bengkel hala tuju KWSP 2016 iaitu dari 4 Mac 2016 hingga 6 Mac 2016.



Minggu Kelimabelas : 07 Mac 2016 - 11 Mac 2016

1. Membantu anggota Penguatkuasaan untuk membuat i-learning dalam infoklik bagi tajuk yang telah
    ditetapkan.


2. Membuat memo untuk memohon perkhidmatan pos laju / pos berdaftar.
3. Mengira jumlah keseluruhan jenis item dan amaun jenis item pada senarai beban kerja item
    ketidakakuran tahun 2016.
4. Membuat format untuk borang permohonan carian (kebankrapan) yang dikenali sebagai borang K.


Minggu Keenambelas : 14 Mac 2016 - 18 Mac 2016

1. Membantu anggota Penguatkuasaan untuk membuat i-learning dalam infoklik.
2. Mengira jumlah keseluruhan jenis item dan amaun jenis item pada senarai beban kerja item
    ketidakakuran tahun 2015 dan 2016.
3. Membuat format surat kepada pengarah yang gagal bayar faedah atau dividen serta surat notis
    tuntutan faedah dan dividen bagi 4 syarikat.
4. Melipat dan memasukkan surat ke dalam sampul sebanyak 53 keping.
5. Membantu pelanggan untuk daftar i-Akaun majikan dan mencetak borang A untuk bayar caruman.


Minggu Ketujuhbelas : 21 Mac 2016 - 25 Mac 2016

1. Membantu anggota Penguatkuasaan untuk membuat i-learning dalam infoklik.
2. Menyemak SSM dan Kad Pengenalan majikan pada borang permohonan pendaftaran majikan.
3. Mengira jumlah keseluruhan jenis item dan amaun jenis item pada senarai beban kerja item
    ketidakakuran tahun 2016.    
4. Membuat format surat kepada pengarah yang gagal bayar faedah atau dividen serta surat notis
    tuntutan faedah dan dividen bagi 13 syarikat.
5. Melipat dan memasukkan surat sebanyak 350 keping ke dalam sampul.


Minggu Kelapanbelas : 28 Mac 2016 - 01 April 2016

1. Menghadiri Perhimpunan bulan Mac 2016 untuk mengetahui panduan pelaksanaan 5S dan prestasi
    statistik setiap seksyen setakat bulan Februari.
2. Membuat format surat kepada pengarah yang gagal bayar faedah atau dividen serta surat notis
    tuntutan faedah dan dividen (STF & STD) bagi 32 syarikat.
3. Melipat dan memasukkan surat sebanyak 282 keping surat ke dalam sampul.
4. Membuat memo untuk memohon perkhidmatan pos laju / pos berdaftar bagi 19 syarikat.
5. Membuat format peratus pencapaian NC anggota bagi minggu kelapan.
6. Melibatkan diri dalam program i-Akaun di Dataran Arena Tampin pada 02/04/2016.



Minggu Kesembilanbelas : 04 April 2016 - 08 April 2016

1. Membuat memo untuk memohon perkhidmatan pos laju / pos berdaftar bagi 23 syarikat.
2. Melipat dan memasukkan surat sebanyak 111 keping surat ke dalam sampul.
3. Mencetak borang permohonan pendaftaran majikan yang telah dilengkap dan ditandatangani oleh
    majikan setelah menyemak SSM dan Kad Pengenalan.
4. Membuat format untuk statistik STF & STD amaun tertinggi - item MKI Tahun 2016.
5. Membuat senarai nama pemilik sektor / zon Seksyen Penguatkuasaan.


6. Membantu pelanggan untuk daftar i-Akaun majikan dan mencetak borang A untuk bayar caruman.


Minggu Keduapuluh : 11 April 2016 - 15 April 2016

1. Mengisi maklumat surat pada format daftar surat menyurat (keluar) serta melipat dan
    memasukkan dalam sampul sebanyak 27 keping surat.
2. Mengira jumlah keseluruhan jenis item dan amaun jenis item pada senarai beban kerja item
    ketidakakuran tahun 2015 dan 2016.
3. Membuat memo untuk memohon perkhidmatan pos laju / pos berdaftar bagi 10 syarikat.
4. Mencetak borang permohonan pendaftaran majikan yang telah dilengkap dan ditandatangani oleh
    majikan setelah menyemak SSM dan Kad Pengenalan.
5. Membantu pelanggan untuk mencetak makluman penghantaran data borang A bagi bayar caruman.



No comments:

Post a Comment